måndag 8 april 2013

Gör om din trappa på enkelt sätt

Med begränsad budget ville jag göra om våran jättefula furutrappa.
Den var helt i furu och skrek 90 tal. På trappstegen finns en beige matta.
Jag funderade på hur jag skulle få den lite snyggare utan att det skulle vara ett jättejobb, med tanke på att jag var gravid i vecka 30 ungefär och vi gjorde om hallen samtidigt och pengarna lades mer på det projektet.

Pratade med två som gjort om en liknande trappa och de ena paret hade tagit bort mattan helt från sin trappa men upplevde att den nu var väldigt hal.
Kände att det inte var riktigt aktuellt eftersom vi hade en liten ett åring och en till på väg.
Dessutom var det ett ganska stort jobb att ta bort mattan och sedan slipa ner den lilla kanten som blir när mattan är borta.
Det andra paret hade ersatt mattan med en ny fräschare men de upplevde också att det var ett ganska stort jobb att få loss den. Dessutom skulle varenda nya mattbit anpassas till varje enskilda trappsteg och då bestämde jag mej för att helt enkelt låta den gamla mattan vara kvar.

Jag började med att maskera in mattkanten med maskeringstejp så att det inte skulle komma färg på den när jag målade runt om:

 
Sedan klädde jag in hela trappsteget med papper. Tog det jag hade, vilket blev gammal reklam! :)
 
 
 
Målade med grundfärg två gånger som jag handlade på Colorama och därefter målades trappan tre gånger med golvfärg.

 
Måla uppifrån och ner.
Då kan du sitta ner och måla några trappsteg nedanför.
 
I hallen trappan upp har vi nu en vit tapet. Tänkte mej att skaffa en tapet som innehåller lite beige för att flirta lite med mattan i trappstegena.
 
Jag e nöjd!
Det blev jättebra.
 

2 kommentarer:

  1. Hej, dina väggar är så fina : )
    Vad är det för färg? Beckers?
    VH
    Jasmin Deseri

    SvaraRadera